lördag, juni 20, 2009

Tandemcykling ur stokerns perspektiv


Tandemscykeln har två positioner: en kapten och en stoker. Tandemcykeln är så konstruerad att den som är kort i rocken får bli stoker. Enkelt beslut alltså.

De inledande tre dagarna har gått som en dans! Vi har lyckats starta i backe, ta några trevande stående försök (en i taget ännu så länge) och vi lyckas t.o.m. känna oss avslappnade ibland. Växlingarna är ännu lite besvärliga, vi försöker att kommunicera med varandra ordentligt ”växlar fram” – ”check” o.s.v. men det är ändå lite lurigt att växla ner i backarna. Vi förlorar mycket fart i backarna på växlingarna. Men i övrigt fungerar backarna över förväntan. Det är en häftig känsla när att cykeln bara fortsätter när man känner sig svag.
Härligast hittills har varit på långa, platta partier där vi bara har kunnat trycka på utan att växla. Vi kommer upp i 40 på platten och det är ganska fantastiskt ett år som detta.

Några ord om Stokerns perspektiv: Generellt sett är det mycket enkelt. Bara trampa och följa med. Men i praktiken gäller det att motsäga sina instinkter ibland. När cykeln lutar gäller det att luta med - inte försöka kompensera. Man har också betydligt sämre överblick än jag förväntat mig. Jag ser bara en rygg rakt fram, inget annat. Jag har ingen aning om varför Henrik ibland ropar att vi ska ta det lugnt, han nästan skrämde livet ur mig när han sa att det var en stor hund i skogen. Det var det mycket riktigt men även om den var stor såg den väldigt snäll ut, som en stor snäll björn…

Trivs dock bra initialt som stoker. Kaptenen pratar dock väldigt mycket ”om att nu börjar konditionsträningen”. Inte fått riktigt kläm på det, men låter oroväckande med saker som värkande lår, smärta och pina och intervallträning. Vad hände med njutning, hallongrottor, kaffe, utsikt och solbränna? Det kan dock lösa sig i slutändan. Om jag byter ordet fika mot pastaladdning så tycks kapten acceptera även de mest perverterade sockerbomberna. Imorgon skall vi spräcka 10 mila vallen.

/ Stokern

6 kommentarer:

Nypan sa...

Man brukar ju säga att bakom varje framgångsrik manlig företagsledare, står en förvånad hustru.
Och nog är det så att bakom varje framgångsrik Tandem kapten, döljer det sig en anonymare stoker ;-)
Hoppas kaptemem har stoooora ryggfickor. Det blir lättare för dig att knycka hans bakficke mat, än att ta din egen.
/N

Åsa och Henrik sa...

Jag kan bokstavligt talat ta maten ur ryggfickorna med munnen om jag skulle vilja, jag sitter grymt nära. - Där ska kakorna vara!

kallegunnar sa...

låter spännande med växlingar lutningar och allt:)
ska bli kul att följa utvecklingen
av denna farkost och er samkörning....

Rikard sa...

hur tycker du att det funkar med bullhorn som stoker? bättre eller sämre än en riktig bock?

Åsa och Henrik sa...

Jag har köpt ett riktigt bockstyre idag och dummyhandtag är beställda. Det är väl inget större fel på bullhorn-styret, men det är alltid bra att kunna variera sittställning när man kör långt. Hoppas bara att bockstyret inte krockar med kaptenens ben.

Jag skulle gärna vilja köpa en längre stoker-styrstam också. Har du något tips om var man kan hitta det? SJS cycles förefaller inte ha någon i lager.

Rikard sa...

stokerstyrstammar är knöligt att få tag på i rätt längd. Vi har dock kört med cannondalestammen en dryg cm längre ut än max utan problem (för lvgbruk)