söndag, maj 18, 2008

Lång dags färd mot natt och lite till


En tapper grupp om sju begav sig ut regnet ifrån Klubbstugan i Täby 05:00 på morgonen. Hofvets fyrtiomilare kallas Mälaren runt XL och X blev det med besked. Det började med men en första etapp med tre punkor innan Södertälje, stopp för klädjusteringar, feljusterade växlar, krånglande utrustning och slanglagning vid första stoppet i Järna. Det avslutades med en sömning sista etapp från Uppsala till klubbstugan med trötta huvuden och knän, under vilken natten hann bli till dag. Några minuter före fyra gjorde vi sista stämplingen. Det var en ruggigt trevlig grupp som klarade att hålla ihop under resans prövningar. Här och var regnade det riktigt ymnigt. Prognosen hade varit ganska snäll så en del av oss frös riktigt rejält. Många var nog avundsjuka på Henriks trestegsraket som inleddes med varma kläder vid start, varmare kläder att ta på t.ex. vid hällregnet mellan Kungsör och Köping, för att avslutas med rejält varma kläder under nattetappen. Frågan var om han inte hade behövts där framme och hålla upp tempot under nattetappen och dra istället för att varm ligga sömning i slutet av tåget. Vi var en rejält trevlig och social grupp. Men trots den trevliga gruppen skulle nog ingen vilja göra om det – dåligt väder, långa stopp, lågt tempo och otursförföljda, men vi kom i mål allihopa och det är det som räknas. Bilden visar ett nödkort. Innan loppet var vi oroliga för om korten skulle räcka. Åsa hade tretton stämpelkort och det var tretton föranmälda. Reservkorten ifrån Örebro hade kommit på villovägar på posten. Efter att konfererat med chefen, B Sandborg, så bestämde hon sig för att trycka nödkort. Det dåliga vädret gjorde dock att sju av de föranmälda inte startade varför nödkorten inte behövdes användas . Fyra av de som inte startade kom dock till start för att vinka av oss. Klart imponerande kl 05:00 på morgonen!

5 kommentarer:

Jonas sa...

Oj vilken kämpainsats! Stark jobbat av alla.

Johan Mölleborn sa...

Grymt jobbat av er. Jag var riktigt nöjd med att jag stod kvar i Täby. Åkte hem och sov en stund, sen stack jag ut på en 10-mila i regnet. När jag kom hem var jag ännu mer nöjd att jag inte körde den riktiga rundan.
Bra kämpat som sagt.
/J

rosaKanoten sa...

kul att läsa om era äventyr!! Bra jobbat. (men för oss som inte begriper så mycket... vad har man nödkort till???)

vi ses!!

Åsa och Henrik sa...

På randonneurslopp används stämpelkort för att bevisa att man följt banan. Kontrollerna, där man ska stämpla, ligger så att man inte kan gena däremellan. Stämpelkorten kommer från den franska cykelklubben "Audax club Parisien". I normala fall behövs inga nödkort. De uppfanns i nödens stund eftersom de franska korten var slut. - Inget stoppar en randonneur!

Peter T sa...

Fantastiskt bra gjort. Idealrandonnéecykling nar alla haller ihop hela tuffa vagen!