söndag, september 07, 2008

Promenadcykling i goda vänners lag

Det är alltid lika roligt att komma tillbaka till Audaxen! Det är verkligen social cykling och vid det här laget så känner vi de flesta. Det mesta hinner avhandlas på vägen mellan Barkarby och Sigtuna: Pulverlackade ramar, byta kedjeringar, jorden-runt-cykling, sommarens äventyr, kommande cykelplaner, tips på bra vägar, Rahpakläder... Fikat på Tant Brun i Sigtuna är alltid lika mysigt. Det finns en pulshöjare för de som vill - utmaningen att bli bergakung eller drottning i Dalkarlsbacken i övrigt är det lugnt och fint. Enligt regelboken för Audax ska rullsnitt vara 22,5 men i praktiken brukar det bli runt 25.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Njae... Det är allt totalsnittet som skall va 22.5 enligt audax-fanatikerna. Eller...?

Åsa och Henrik sa...

Du har så rätt. Det är snittet inklusive oplanerade stopp såsom punka och pissepauser som ska vara 22,5.

Unknown sa...

Fast det lär som en skön runda :-)

Patrik Skolling Möller sa...

Jag har aldrig varit med på någon audax-tur. Men i höst är det banne mig dags. Skönt att "tvingas" ta det lite lugnt någon gång. :)

-Skogling

Åsa och Henrik sa...

Hösten är en härlig tid för promenadcykling!

Unknown sa...

Hej kamrater,
Att räkna ut Audaxsnittet är inte lika lätt som det låter, hör här:
Cykeldatorn visar rullsnitt, bra, men nu var det så att vi stannade några oplanerade gånger av diverse orsaker.
Alltså ex 25 i rullsnitt och ex 10 mil, men nu stannade vi alltså och med hjälp av GPS:ens tid/hast-logg kan jag addera jag 3+10+6=19 min till de 4 timmar som jag rullat och får då tid 4.19 på 10 mil lätt att kalkylera hm..

Hälsar trogen Audaxcyklare,Bosse-
Disel i vissa kretsar.