lördag, december 19, 2009

23 %-aren på Gran Canaria

Det finns en 23 %-backe på Gran Canaria. Man passerar backen om man kör upp till Pico de las Nieves från Ingenio. Förra året visste jag inte var den fanns och blev golvad. I år visste jag var den fanns. Efter att ha fyllt på förrådet med en kycklingmacka i Ingenio och noga optimerat vattenmängden för att inte släpa på onödig vikt, så bar det iväg. Början gick galant. Jag smög uppför backen, det gällde att spara på krafterna tills 23%-partiet började. Jag var lite osäker var den började men när jag kom till Pasadilla behövde jag inte tveka längre. Nu gällde det! Förra året gick jag bet, men den här gången fanns det inte i sinnevärlden. Nu gällde det vila optimalt i de lite flackare partierna och fram med hornen i de brantare partierna. Meter för meter, tramptag för tramptag. Solen gassade för fullt. Tidpunkten var uppenbarligen inte optimalt vald. Lite svett har dock inte dödat någon. Meter för meter, där är lite lugnare lutning. Äntligen trampa långsamt och vila för att sänka syran något. Oj oj, jösses, hoppsan! Meter för meter. Jag matar på. Det här går nog vägen. Henrik verkar ha kommit på efterkälken. Får vänta in honom på toppen. Här skall njutas med stolthet! Med ett leende ifrån öra till öra trampar jag de sista tramptagen upp till Cazadores där det blev lunch!

Grymt kul att det gick vägen!

/ Åsa


Utsikten från Pico de las Nieves

2 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Åh underbart! Bra kämpat.
/J

Åsa och Henrik sa...

Tack! Det känns underbart att ha klarat av det. Nu klarar jag alla backar, tror jag...