lördag, april 16, 2016

Full fart i ett blåsippeland


 Jag och Åsa kom lite sent till start och hann precis få korten innan start. Skulle tro att det var runt 15 personer där. En jättesnygg cykelbil kom till start. Jösses Anoda vad fort den gick. Vi cyklade om den när den hade fått punka och när den senare körde om oss när jag tryckte på rejält nerför en utförslöpa så kom den som faren ifrån en annan värld. Jag brukar kunna stå på rätt bra utför annars tung cykel med tung cyklist och starka ben brukar kunna ge en skaplig fart.  Vi startade i medvind. Jag och Åsa hade tätklungan inom synhåll när vi körde ut. De tog det väldigt lugnt och säkert ut från start så det var inte jättesvårt. Solen och medvinden gjorde dock att vi fick stanna för att lätta på klädseln. Vi tackade dessutom högre makter för att vi inte hade tagit vinterbyxor utan för första gången i år (på hemmaplan) körde med sommarbyxor och lösa ben. Varma handskar byttes mot sommarhandskar med ”underställs handskar”, mössa till keps och vindjackan åkte av. Termometern visade inte på jättemycket men medvind och sol gör det varmt. Därefter rullade det på till Rimbo. Vinden sydöstlig kändes det som men med tanke på farten så var den nog mest östlig. Ambitionen var att spräcka rullsnittsårsrekordet på 24,7 och hoppades på 25 nått. Sträckan till Rimbo är rak och med lite trafik så man kan trycka på och lite lätt kuperad. Inte så mycket att det är svårt att hålla ihop men tillräckligt för att det skall kännas lite kul och man får ställa sig upp i en och annan backe. När vi kom till Rimbo så stod tätklungan eller delar av den (eftersläntarna kanske) och höll som bäst på att avsluta sin fika. När vi kom in i butiken så stod den genomtrevlige Mats och välkomnade oss till Rimbo. I Rimbo blev det en MER och en kanelbulle. Sedan vidare mot Hallstavik. Ungefär samma vägtyp som innan, rak och lite lätt upp och ner. Vill man stå på så är detta en mycket kul vägtyp. I likhet med innan var det inte speciellt mycket trafik. Någonstans här så började jag inse att det var sjukt mycket blåsippor. Tror aldrig jag sett så mycket blåsippor som idag. Måste ha någonting med jordmånen däruppe att göra och tajming det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Underbart kul cykling upp till Hallstavik där Shellmacken numera hette Gulf. När vi kom fram så hängde fikade vi med gänget innan oss. De var dessutom snälla att vänta in oss vid starten. Då jag precis lärt mig att köra med bockstyre så ville jag inte ligga i klunga då jag hade fullt upp med att känna mig bekväm med detta så vi körde i egen tropp mot Uppsala. Här kommer min favorit del av 20 milaren. Rak böljande väg med lång sikt så man kan se den böljande vägen framför sig. Lite route 66  känsla. I Uppsala stämplade vi in ruggigt tidigt. Rullsnitt dit 31,1. Målet på 25 kändes som redan intjänat. Uppsala till Täby gick trögare. Dels så var det förvånansvärt mycket trafik vilket drog ner på tempot, dels så var vi lite slitna efter att ha kört för fullt till Uppsala och dels så hittar vi ganska dåligt. När vi försökte köra cykelväg istället för bilväg då och då vek den av åt fel håll så vi fick leda cyklarna över diket till vägen. Vi kom dock i mål på drygt 8,5 h vilket troligtvis är rekord för oss. Rullsnittet hamnade på stolta 27,9 km/h. Bara att konstatera vi är i ruggigt bra form i år. Blev ganska trött i ländryggen men den kändes bättre än förra helgen så även uthålligheten är på väg åt rätt håll. Summa summarum en toppendag.

Den fina bilden är tagen genom fönstret ut från Burger King Uppsala

Inga kommentarer: