lördag, november 14, 2009

2010 Förverkligar vi drömmen

När vi anmälde oss till Vasaloppet första gången var vi mycket osäkra om vi skulle klara det. Vi körde en mil i Ågesta, multiplicerade med nio och insåg att det inte skulle räcka. Vi skulle inte hinna inom tillåten tid. Vi ändrade målsättningen ifrån att komma i mål till att göra allt för att komma i mål. Vi bytte vallningsfria skidor mot vallningsskidor som vi lärde oss valla med fluorvallor vi åkte norröver och lärde oss staka med och utan frånskjut. När vi väl stod vi startlinjen så visste vi att om inget oväntat händer så går vi i mål!
Nu är det dags för utmanande mål igen! Nästa års mål blir Arc en Cimes. Ja, vi är osäkra om kommer att klara det. Loppet är 500 mil och 11,5 höjdmil. Klubben som arrangerar loppet, club de cent cols, har 5000 medlemmar varav en har klarat loppet. Bilden nedan visar höjdprofilen för första veckan:


Loppet går ifrån Nice till Saltzburg och passerar alla höga topparna i Alperna. Loppet innefattar 103 pass och varje pass är i snitt 1000 höjdmeter. 81 pass är över 2000 meter och 22 är mellan 1900 och 2000 meter. Träningen har påbörjats, så även rekningen av sträckan. Vi har stött på patrull när det gäller att hitta passen och har insett att ett medlemskap i cent cols nog inte vore så dumt, de har kartor över passen på sina medlemssidor. Tur att vi är kvalificerade för medlemskap!
När det gäller träning så tränar vi för fullt. Henrik har dock ådragit sig slemsäcksinflammation p.g.a. lite väl hård träning varför vi inte tränar fullt så hårt som man kan tänkas tro. Målet är dock utstakat vi kommer att göra allt för att stå på startlinjen med en ärlig chans att komma i mål!

7 kommentarer:

Aurian sa...

Oj oj oj Ni är helt otroliga på att hitta olika mål!
Hur får ni tiden att räcka till med allt?
Lycka till med allt, ni är värda era delmål av allt jag läser!

http://aurian-tidsoptimist.blogspot.com/

Gunnar Ohlanders sa...

- Ojdå!
Jag som trodde Miglia 1001 var den ultimata klätterturen.
Detta verkar ju slå allt annat med hästlängder.

Lycka till !

Hur många är det som kör?
Går det varja år?

Åsa och Henrik sa...

Hej Aurian!
Roligt att du följer våran blogg. Vi känner oss hedrade av att någon som kör Stockholm Örebro i November följer våran blogg.

Hej Gunnar!
Det är nog många som vill köra Arc en Cimes. Vi räknar dock med att vara nummer två och tre som fullföljer. Om inte så så ser vi det enbart som positivt!
Den ultimata randoneurutmaningen anses av många vara "Le Grimpeur de France" som vi gjorde förra sommaren. Den brukar benämnas som "La randonnée en vélo la plus dure du monde"
Arc en Cimes ges inte med Randonneurregler utan är en permanent som saknar tidsgränser. Vi har dock ambitionen att fullfölja den enligt randonneurreglerna. Mao det blir för oss den ultimata klätterturen men i och med att den inte ges som randonneurlopp så är det inte det tuffaste randonneurloppet.
Eftersom det är en permanent får man starta när man vill, i vårt fall är det bara i sällskap av varandra.

Johan Mölleborn sa...

Ni är ju helt otroliga!
Var hittar ni alla tokigheter? 500 mil i alperna är ju helt galet.
Lycka till. Hoppas Henrik blir frisk snabbt.
/Johan

Peter T sa...

Hoppas att ni blir nummer 2 att klara denna backfest. Man kan ju undra varför endast en av 5000 cykelfrälsat centraleuropéer har klarat av detta lopp som inte ens har en tidgräns. Finns passen, finns vägarna? Träna förnuftigt inför detta. Lova att höra av er när ni är framme...

Aurian sa...

Hej igen
Mitt mål var att försöka hinna med det här under året men ett tag såg det illa ut som om inte vädrets maketer och tidsplaner skulle kunna fungera med att cykla mellan Stockholm o Örebro. Men helt plötsligt dök tillfället upp och det var bara att ta det. Hade jag inte haft en så bra dragare hade jag nog inte fixat det själv.
Kallt och blött men gissa om jag var glad och nöjd när jag fick kliva innanför mina dörrar och krypa ner i badet.
=)
Det blir fler såna strapatser nästa år.
Lycka till på er resa både innan , under och efter.

Vic sa...

Det där är vad jag kallar en cykeltur! Hopppas det går vägen.