På senaste Tour de Oetzi hade Henrik problem med att bromsen gick emot fälgen på hans nya vintercykel. Hur vi än justerar kommer vi inte ifrån att vi maximalt har 1 mm spel mellan fälg och broms när bromshandtaget bottnar. Vi lämnade in cykeln på vanligtvis pålitliga Cykeltjänst i Södertälje, men de justerade bara bromsen i sidled och konstaterade att det är ett känt faktum att Cantileverbromsar är svåra att få att fungera riktigt bra med bockstyre.
Nu har vi läst på i Zinn & art of road bike maintenance: ”Short-arm cantilevers works acceptably with road bike levers, but long-arm ones require more cable pull than road bike levers are able to muster.” Henriks cantileverarmar är 50 % längre än Åsas och förhoppningsvis är detta anledningen till att vi inte lyckas justera dem.
6 kommentarer:
Ja var sak har sina problem, men cantilever bromsar är verkligen ett pyssel med att justera in. Det lär funka med "mini V-bromsar" också har jag sett. Ari har det på sin Ridley Cross. De är ju åtminstone något lättare att justera.
/N
Kanske lite hjälp på vägen?
http://www.hisingensck.se/forum/viewtopic.php?t=4197
/Bo
tips på justera cantilever bromsar
:
http://sheldonbrown.com/cantilever-adjustment.html
http://sheldonbrown.com/canti-trad.html
läs stycket om Too Much Mechanical Advantage
sedan har det även vilka en typ av cantilever broms,för det finns 3 olika typer av cantilever bromsar:
wide profile
medium profile
low profile
ett tips är kanske prova Paul Neo Retro som är en kopia på klassiska Mafac bromsar.
Idag fick i brevlådan senaste numret BQ, som handlar mycket om bromsar, handtag mm.
För är om det skall bli bra broms som måste vara bra bromshandtag, bromstyp, placering av vajern, fäste för vajern,bromsgummi, mm.
så jag tycker att mina tektro funkar dåligt med mina Shimano bromshandtag är inte bromsarnas fel utan handtagen är inte lämpliga för dom, mina dia compe funkar bra med mina dia compe handtag, tyvärr låter dom illa pga det är för mycket spel i infästningen.
Jag tycker inte det är svårt att få till cantilever bromsar, det svåraste är få bort vibrationer, som gör att dom låter illa.
/o
Paul Neo Retro är super, har bytt ut mina Avid 4 & 6 mot dessa och har nästan fått LVG-klass på bromsarna. Dessutom låter de inte längre!
Paul Neo Retro är kopior på Mafac broms som kom redan 1945-46.
Paul är dyra, men man kanske kan pröva dessa:
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/bromsar-2/cross-4/trp-eurox-cantileverbroms-titan-fram-eller-bak.html
som verkar vara en variant på Speedy som är designade av René
Herse 1938.
/O
Hoppas ni får kläm på bromsarna.
God fortsättning på er.
Vi ses!
/J
Skicka en kommentar