Vi cyklade 60-mila för att ta fram bättre vägnoter. Eftersom vi var tvugna att stanna och skriva i varje större korsning unnade vi oss tre dagar för detta projekt. Väderleksprognosen lovade regn så vi tog med ett paraply för att kunna skriva vägnoterna utan att blöta ner pappret. Som tur var blev det inte så mycket regn för det tog en bra stund att plocka fram paraplyet vid varje notering. Strax innan Lindesberg råkade vi ut för det numera klassiska växelvajerhaveriet. Denna gång misslyckades vi dock rejält med reparationen. Vi växlade upp bakväxeln till tyngsta växeln, som man ska. Tanken är då att pluppen ska bli synlig så att man kan plocka bort den och sätta dit den nya vajern. Pluppen syntes dock inte till varför vi trodde att den trillat bort av sig själv. Vi trädde i en ny vajer, men det visade sig att vi trätt in den på fel ställe för ingenting hände när man växlade. Vad värre var så var det omöjligt att få ut eländet igen. Det bar sig inte bättre än att Henrik fick köra tvåväxlat resten av turen. Stäckan mellan Lindesberg och Grängesberg är riktigt jobbig med bara två växlar, det kan Henrik intyga...
På söndagen hjälpte vi till på Hofvettempot; Henrik som förvarnare och Åsa som tidtagare.
2 kommentarer:
Det är alltså tvåväxlat som gäller? :)
Helt allvarligt, hur många mil har ni hojat än så länge i år?
/Johan
Dual speed är klart överskattat...
670 mil har vi fått ihop hittills.
Skicka en kommentar